martes, 4 de noviembre de 2008

Trick or Treat


Quina va ser la meva sorpresa fa unes setmanes quan la gent em va començar a preguntar que faria per Halloween, “i quan és?” aquesta va ser la meva primera resposta, perdoneu la meva incultura però mai m’havia atret especialment aquesta festa i no sabia ni que era el mateix dia que les castanyes i els panellets. Suposo que la pudor a yanqui encara feia que mirés aquesta festa amb més ràbia.
“Però com és que aquí tothom estigui planificant la disfressa a tres setmanes vista, comprant complements per internet i gairebé obligant-me a fer el que jo no feia ni per carnestoltes?” em preguntava jo. Doncs resulta que aquesta festa no té el seu origen als EEUU sinó que és d’origen celta. Una altra discussió serà perquè a Barcelona cada dia trobem més gent que ho celebra, aquí si que suposo que la culpa la té l’extensió del mode de vida yanqui per tot el món.
Doncs sí, els celtes celebraven el Samhein, celebraven el final de l’estiu i l’any nou quan havien acabat totes les collites. Tradicionalment decoraven les cases amb osos i amb objectes més aviat desagradables per espantar els esperits. Més tard el Papa Gregori III (s. VIII), segurament amb la santa mania de tapar festes paganes amb altres catòliques, va passar el “All Hallows’ even” (Dia de Tots els Sants) al 1 de novembre, d’aquí el nom Halloween.
Tot i que la forma que té avui la festa ja és una fusió de diferents tradicions i costums de diferents llocs, està clar que Irlanda és una de les festes més importants de l’any, van ser els emigrants irlandesos els que van portar la festa a l’altre continent. Però la prova més clara és que ni les escoles obren en tota la setmana, això és el que personalment més em va molestar, us puc assegurar que els nens no són gens simpàtics demanant xocolates calentes.

5 comentarios:

Glow dijo...

Això et passa per no haver fet classes d'anglès a la meva acadèmia... fins els Halloween estava d'haver d'explicar cada any a la canalla tot el rotllo de la carbassa i el treat or trick... visca les castanyes i els panellets!!!

Ah! i welcome again, ja et trobàvem a faltar!

lasoniete dijo...

jajajajajajja
no, si encara et faràs un fan del All Halows Even ara que saps que no és d'origen nordamericà!
pd. fins fa ben poc jo tampoc sabia que era el mateix dia dels tradicionals panellets, que aquests sí que no passen desapercebuts.

Anónimo dijo...

Ja no porto massa be no saber res dels descendents de l'estirpe dels Ramon Aguilar...però trobar.me una foto de tots dos disfressats, es massa...No recordo cap altre, tret d'alguna foto amb disfressa de conill de fa moooolts anys...jejejeje, una abraçada molt forta d'un cosí emocionat de veure-us.

PD. No em digueu que el de la dreta no ets tu, Sergi...

Anónimo dijo...

ja veus anònim... sota la màscara es divisen uns ulls inconfusibles!!

has trigat mesos en escriure i ho has fet, per parlar de festes ... les coses van bé ;)

Anónimo dijo...

No entenc perquè tanta mania als nens, si al casal t'encantaven sobretot quan venia l'escola bressol sol solet vine'm a veure que tinc fred....